Medi-Helin käyttämät helikopterit

Musta Long Ranger

Bell Long Ranger 206 L

Helikopteripalvelu Oy vuokrasi huhtikuussa 1992 Ruotsista ensimmäisen Medi-Helin toiminnassa käytetyn helikopterin, joka oli malliltaan Bell Long Ranger 206 L. Tämä helikopteri oli varustelultaan niukka, mutta siihen aikaan hyvin varusteltu. Mittaristosta löytyi jonkinlainen keinohorisontti sekä kaarto- ja kallistusmittari. Tilaa oli paljon, mutta mitään lääketieteellistä varustelua kopterissa ei ollut, se palveli vain kuljettajana.

Long Ranger -helikoptereita oli Medi-Helin käytössä yhteensä kaksi. Ruotsista vuokrattu valkoinen SE-HMO, lempinimeltään 'Se Homo' sekä sen jälkeen Suomesta vuokrattu musta OH-HOH, jonka rekisteritunnus oli yhtä puhutteleva.

  • Miehistö 1/2
  • Matkustajat 6
  • Pituus 12,91 m
  • Roottorin halkaisija 11,28 m
  • Korkeus 3,14 m
  • Omapaino 998 kg
  • Suurin lentoonlähtöpaino 1882 kg
  • Moottori 1 x Allison, 650 hv (485 kW)
  • Nopeus 241 km/h
  • Lentomatka 630 km
  • Lakikorkeus 4120 m
  • Ensilento 1974
BO-105 Keravan terveyskeskuksella

Messerschmitt-Boelkow-Blohm BO-105

BO-105 suunniteltiin alunperin sotilaskäyttöön, evakuointitehtäviin ja ambulanssikopteriksi. Siinä oli jo kaksi moottoria, mutta GPS edelleen irrallinen. Varusteita saattoi sijoittaa kaappeihin tai kiinnittää lattiaan. BO-105:een ei ollut mahdollista saada digitaalista autopilottia.

  • Miehistö 1/2
  • Matkustajat 3-5
  • Pituus 11,86 m
  • Roottorin halkaisija 9,84 m
  • Korkeus 3,02 m
  • Omapaino 1320 kg
  • Suurin lentoonlähtöpaino 2500 kg
  • Moottori 2 x Allison (405 hv)
  • Nopeus 270 km/h
  • Lentomatka 574 km tai 3,5 h
  • Lakikorkeus
  • Ensilento 1967
EC-135 ilmakuvaus

Eurocopter EC-135

Uusiutuvat määräykset pakottivat etsimään toisenlaista helikopteria. Suomessa lennetään yhdellä ohjaajalla ja lentoavustajalla, ja hyvin usein yöaikaan, joten koneessa tuli kyetä hyödyntämään pimeänäkölaseja (NVG) ja siinä tuli olla automaattiohjaus (autopilotti). Tärkeäksi määriteltiin myös koneen yksimoottoriominaisuudet, eli kuinka kaksimoottorinen helikopteri lentää yhdellä moottorilla. Uudeksi helikopteriksi valittiin paljon edellistä kookkaampi EC-135, joka oli alusta alkaen suunniteltu siviilikäyttöön.

EC-135-mittaristoa

EC-135 -helikopterin mittaristoa.

Kopterin varustusta

Lääkäri Timo Jama esittelee EC-135-kopterin lääkinnällistä varustelua.

Henkilökunta vastusti alun perin luopumista ketterästä ja edullisesta BO:sta. EC-135 osoittautui kuitenkin käytössä erinomaiseksi ja etenkin toimintavarmaksi, varsinkin kun ottaa huomion sen runsaan varustelun.

  • Miehistö 1/2
  • Matkustajat 5
  • Pituus 12,16 m
  • Roottorin halkaisija 10,20 m
  • Korkeus 3,62 m
  • Omapaino 1465 kg
  • Suurin lentoonlähtöpaino 2910 kg
  • Moottori 2 x Pratt & Whitney (634 hv)
  • Nopeus 287 km/h
  • Lentomatka 635 km
  • Lakikorkeus 6096 m
  • Ensilento 1994