Tre typer har varit modellen

Svart Long Ranger

Bell Long Ranger 206 L

Den första helikoptern som Medi-Heli flög kom från Sverige. Det var Helikopteripalvelu Ab som hyrde i april 1992 en Bell Long Ranger 206 L. Helikoptern var tämligen anspråkslös, men för dåtida förhållanden ändå tämligen välutrustad. På instrumentbrädet fanns en slags artificiell horisont och en sväng- och bankindikator. Helikoptern var rymlig men saknade all medicinsk utrustning och var egentligen bara ett transportmedel.

Medi-Heli förfogade över två Long Ranger-helikoptrar. Den vita svenska helikoptern hade register SE-HMO som gav upphov till en hel del skämt, i likhet med den finska, svarta helikoptern med register OH-HOH.

  • Besättning 1/2
  • Passagerare 6
  • Längd 12,91 m
  • Rotor diameter 11,28 m
  • Höjd 3,14 m
  • Egentyngd 998 kg
  • Max flygvikt 1882 kg
  • Motor 1 x Allison, 650 hv (485 kW)
  • Hastighet 241 km/h
  • Räckvidd 630 km
  • Högsta höjd 4120 m
  • Premiärflygning 1974
BO-105 vid Kervo hälsåvårdscentralen

Messerschmitt-Boelkow-Blohm BO-105

Ursprungligen var denna typ avsedd för militärbruk, för evakuering och som ambulanshelikopter. Den var försedd med två motorer men GPS:en var ännu inte integrerad. Man kunde förvara utrustning i skåp eller fästa i golvet. Det var inte möjligt att installera autopilot i BO-105.

  • Besättning 1/2
  • Passagerare 3-5
  • Längd 11,86 m
  • Rotor diameter 9,84 m
  • Höjd 3,02 m
  • Egentyngd 1320 kg
  • Max flygvikt 2500 kg
  • Motor 2 x Allison (405 hv)
  • Hastighet 270 km/h
  • Räckvidd 574 km tai 3,5 h
  • Högsta höjd
  • Premiärflygning 1967
EC-135 flygbild

Eurocopter EC-135

Nya bestämmelser tvingade Med-Heli att byta helikoptermodell. I Finland flyger man med en pilot och en flygassistent och väldigt ofta i mörker så det förutsattes dels att man ska kunna använda NVG eller mörkerseende i helikoptern, dels att att helikoptern ska vara försedd med autopilot. En annan viktig egenskap är helikopterns funktionsduglighet i lägen där man flyger med en motor. Frågan gäller med andra ord hur en tvåmotorig helikopter klarar att flyga med en motor? Valet föll på EC-135 som är större än de föregående och planerad för civil trafik.

EC-135-mittaristoa

Mätare. Instrumenttavlan på EC-135.

Helikopters utrustning

Apparater. Läkaren Timo Jama förevisar utrustning ombord på EC-135:an.

Först motsatte sig personalen bytet, man ville inte avstå från den lätta och förmånliga BO:n men EC-135 visade sig i praktiken vara ett utomordentligt och driftsäkert val, i synnerhet med beaktade av all ändamålsenlig utrustning.

  • Besättning 1/2
  • Passagerare 5
  • Längd 12,16 m
  • Rotor diameter 10,20 m
  • Höjd 3,62 m
  • Egentyngd 1465 kg
  • Max flygvikt 2910 kg
  • Motor 2 x Pratt & Whitney (634 hv)
  • Hastighet 287 km/h
  • Räckvidd 635 km
  • Högsta höjd 6096 m
  • Premiärflygning 1994